8 Destinasi Untuk Melihat Haiwan "RARE"

Kalau anda sukakan cabaran dan aktiviti lasak anda patut turut serta aktiviti  melancong sambil melihat binatang-binatang ini yang mungkin anda tak kenalpun sebelum ini. Kalau boleh, masukkan dalam bucket list anda supaya senang anda nak susun jadual aktiviti bila sampai disana nanti.
Tambahan pula AirAsia dengan gembiranya akan menawarkan promosi tambang semurah RM8 untuk anda pergi ke destinasi-destinasi ini disebabkan mereka berjaya memegang anugerah "World's Best Low Cost Airline" by Skytrax 8 tahun berturut-turut. Memang menakjubkan! Mari kita mengembara sambil beraksi  dengan binatang-binatang ini.

1. Yu Paus di Cebu, Filipina
Pulau Cebu, Filipina memang terkenal dengan pulau yang cantik dan air laut yang jernih kebiruan. Disini anda ada beberapa aktiviti yang memang mencabar antaranya seperti memberi makan Yu Paus/ Jerung Paus. Kalau anda ada keberanian boleh cuba snorkeling/ scuba diving dengan Yu Paus itu. Ada berani nak cuba? Jagan lupa bawa kamera kalis air anda sekali!

2. Panda di Chengdu, China
Kalau tak sukakan laut anda boleh cuba aktiviti luar dengan melawat ke pusat Kajian Hidupan Panda di Chengdu. Merupakan pusat pemeliharaan yang terbesar di China. Disini bukan setakat anda boleh lihat panda yang sudah dewasa, anda juga boleh lihat semua aktiviti panda dari yang masih kecil hinggalah dewasa, bagaimana mereka makan, bermain dan berihat. Disamping itu disini anda akan dihidangkan dengan persekitaran yang indah dengan hutan buluh ornamental dan bungaan seperti habitat asal panda. Memang comel sangat panda ni kan, teringat pula saya pada Poh si Kungfu Panda tu!
Janganlah main PokemonGo lagi. Mari visit saya.

3. Penyu di Terengganu
Tak semestinya terbang jauh untuk tengok haiwan haiwan cute cute niiii.. DekatJE pun ada. Boleh cuba bercuti di tepi pantai berdekatan dengan Pusat Konservasi dan Penerangan Penyu atau di Rantau Abang yang terletak hanya 1 jam dari Lapangan Terbang Kuala Terengganu. Sambil mandi manda anda boleh melihat pemandangan pantai disamping meneliti kehidupan penyu. 
Paling best kalau anda dapat datang pada musim penyu bertelur antara bulan Mac dan Sept. Bukan senang tak catch timing tu. Kalau tak tengok, kena sacrifice sikit ni. Menurut pengalaman ramai, masa paling sesuai adalah dari pukul 9 malam sampai la 3 pagi. Baik rehat dulu kalaulah plan nak tenggok penyu bertelor.
Tunggu apa lagi? Tanda kalendar anda dan book tiket flight anda ke Kuala Terengganu sekarang. Apatah lagi AirAsia tengah ada promosi dari harga serendah RM8.
Ya!! Hanya serendah RM8!! Rasanya ia lebih murah daripada meal meal yang anda makan tapi.

4. Ikan Lumba Lumba  dan Pari Mantan di Maldives
Kalau anda mencari destinasi yang cantik dan damai, anda patut datang ke Maldives. Menjadi destinasi popular untuk berbulan madu, lihat sahaja resort-resort dan hotel-hotel mewah yang bertebaran di luar pantai Maldives.
Baik ikut jadual di bawah untuk meningkatkan peluang anda untuk melihat pari kola sepanjang penginapan anda di Maldives. Yang dikenal pasti oleh pakar ray manta masa tu lah massa sesi Mantan Ray timbul ke dasar paling kerap berlaku.
June 3 - 8 , June 17 - 23
July 1 - 7 , July 16 - 22 ,July 30 - August 5
August 15 - 21 ,August 27 - September 4
September 13 - 19 ,September 28 - October 4
October 13 - 19, October 26 - November 2, November 11 - 17
Ikan lumba-lumba Spinner adalah ikan lumba-lumba kecil terkenal dengan lompatan akrobatik dan putaran mereka. Melihat makhluk yang pandai adalah pengalaman yang menghibur dan menyeronokkan. Perairan di sekitar Landaa Giraavaru adalah rumah kepada beratus-ratus ikan lumba-lumba. Bukan susah pun, tanya lah mana mana hotel. Pasti ada service speed boat untuk "Dolphin watching".

5. Penguins, Philip Island, Melbourne
Penguin Parade adalah salah satu tarikan Australia yang patut dikunjungi. Setiap malam pada waktu matahari terbenam anda akan kagum dengan Penguins Little mendarat kembali selepas memancing sehari .
Philips Island merupakan tempat pemeliharaan hidupan liar bukan setakat Penguin sahaja kangaroo, koala, kasawari dan helang pun ada. Hanya 90 minit dari Melbourne. Anda boleh saksikan penguin-penguin kecil yang pulang dari laut dan pulang ke rumahnya. Lepas itu siap anda boleh ikut dia pulang ke rumah. Bestkan? Harga ticket paling basic nak tengok penguin hanyalah AUD25.10 seorang. Ada juga pakej pakej yang anda boleh explore yang termasuk koala,boat tour dan banyak lagi.

6. Beruang Polar di Zoo Singapura
Zoo Singapura adalah taman hidupan liar yang indah, yang memenangi anugerah , di mana haiwan boleh berkeliaran bebas di habitat semula jadi mereka.
zoo ini direka indah di mana haiwan yang hidup di habitat semula jadi, anda boleh berjalan di sepanjang trek berjalan kaki atau menaiki trem berpandu untuk melihat keajaiban alam semula jadi haiwan cute dan liar.
Banyak spesies spesies di Zoo Singapore tapi yang paling best, Polar Bear. Tak banyak zoo di serata Asia mempunyai Polar Bear. Rasa-rasa hanyalah dekat Singapore Zoo saje yang ada. Yang paling best, Sinapore jiran Malaysia. Tak susah nak pergi pun. Dengan promosi AirAsia yang sedia ada, dengan senangnya nak singgap di Singapura, Dapat save banyak dari flight, bolehlah belanja lebih di sana.

7.Orang Utan dan Monyet Belanda di Sandakan Sabah
Pusat Pemuliharaan Orang Utan Sepilok terletak 45 minit dari bandar Sandakan. Disini antara aktivit memberi makan orang hutan yang disediakan 2 kali sehari dimana anda boleh melihat  orang hutan yang masih kecil akan diasuh sehingga mereka besar dan boleh berdikari, kemudian barulah dilepaskan di hutan.
Proboscis Monkey atau dikenali sebagai Kera Bekantan atau dipanggil monyet belanda oleh orang tempatan disebabkan perut dan muncungnya yang besar, ia hanya boleh didapati disini sahaja. Ia antara spesis yang terpelihara dan diancam kepupusan. 

8.Tasmanian Devil Di Perth Australia
Kenal tak Tasmanian Devil ni? Alahai Taz kawan kepada Bugs Bunny dalam cerita Lonney Toon keluaran Warner Bros. Bersaiz seperti anjing kecil dengan badan berotot dan berbulu hitam, tetapi mempunyai suara yang keras. 
Sejenis haiwan karnivor dan dikatakan akan memakan mangsanya licin sehingga tinggal tulang sahaja. Sebab itulah ia dipanggil Devil. Binatang ini hanya boleh ditemui di Zoo Perth yang hanya terletak 25 minit sahaja dari Lapangan Terbang Perth.
Jadi tunggu apa lagi pack semua bagasi anda dan sediakan gajet-gajet yang perlu dibawa. Kalau ada risau tentang keselamatan peralatan, bagasi dan diri anda, Tune Protect/ Sport Equipment boleh membantu anda sekiranya kehilangan alatan dan bagasi. Yang penting pastikan anda masukkan semasa membuat tempahan tiket nanti. Barulah anda boleh beriadah dengan lapang dada!

Jom terbang ke destinasi dan jimatkan kos anda dengan AirAsia dengan tambang bermula semurah RM8 dan jadikan kenangan indah pengembaran anda!
Ya promosi AirAsia hanyalah dari serendah RM8 sahaja. Tengok Alahai Taz ni pun surprise dengan promosi AirAsia!

Blog Archive